Bodø

Museene du må besøke i Oslo

Oslo kan by på en mengde ulike museer, uansett hva du er interesser av vil du finne et museum som passer for deg. Til sammen finnes det faktisk rundt 50 museer i Oslo-området, vi skal se nærmere på noen av de aller viktigste. For deg som lurer på hvor Nasjonalgalleriet har blitt av, så er det per 2019 stengt i påvente av flytting til nye lokaler.

Munchmuseet

Vi må nesten begynne med Munchmuseet, som viser verdens største utstilling av Edvard Munchs kunst. Enn så lenge befinner seg Munchmuseet på Tøyen, så det kan være lurt å få med seg utstillingene i sin nåværende form før museet flytter til Bjørvika. Munchmuseet er uten tvil et av de mest populære museene i Oslo, og et obligatorisk stopp for mange turister.

Vikingskiphuset

På Bygdøy kan du oppleve flere av de flotte og godt bevarte vikingskip som er funnet i Norge. Dette er de beste bevarte vikingskipene i hele verden, og du kan dessuten se mange andre objekter fra vikingtiden. Det er fantastisk å se hvor vel bevarte disse treskipene er, spesielt etter mange hundre år under bakken.

Kon-Tiki Museet

Kon-Tiki Museet er enda et av de tradisjonelle museene, der du finner den originale Kon-Tiki flåten fra 1947 sammen med en rekke andre spennende objekter fra Thor Heyerdahls mange reiser. På lik linje med Vikingskiphuset begynner dette museet å dra litt på årene, men historien er fortsatt spennende.

Astrup Fearnley Museet

Med sin flotte plassering på Tjuvholmen kan Astrup Fearnely Museet tilby noen til både deg som liker moderne kunst, og deg som bare vil nyte utsikten fra museets område. På Astrup Fearnley Museet finner du både faste utstillinger, med ekstremt kjente verk av for eksempel Damien Hirst, men også tidsbegrensede utstillinger med moderne kunst.

Norsk Teknisk Museum

Du må litt utenfor bykjerne for å oppleve Norsk Teknisk Museum, men du kommer deg lett hit med enten tog, buss eller bil. Vel på plass finnes det mye å gjøre for både store og små, med mange ulike utstillinger. For barn er det mange muligheter å leke og selv ta del i utstillingene.

Oslo Reptilpark

Det finnes ikke noen stor dyrehage i Oslo, men med små perler som Oslo Reptilpark har det ikke noe å si. Her kan du se på, og holde, mange ulike reptiler – omtrent 100 ulike arter er representert på Oslo Reptilpark. Det er selvfølgelig slanger som står i sentrum, med alt fra kvelerslanger til snoker.

Bogstad Gård

For noen er det kanskje å strekke definisjonen litt vel langt, men Bogstad Gård klassifiseres faktisk som et museum av Visit Oslo. Med flott opplevelser langs med vannet er et besøk på Bogstad Gård et fint avbrekk fra storbyen.

Dette er selvfølgelig bare et lite utvalg av alle museer du finner i Oslo. Noen andre, nesten obligatoriske, er for eksempel Nobels Fredssenter, Historisk Museum og Fram-museet. Samtidig finnes det mange mindre museer innenfor spesielle nisjer, som Norsk veterinærmedisinsk museum eller Lommedalsbanen. Uansett hva du er interessert av, og uavhengig av vær, vil du finne et museum i Oslo.