Bodø: det du må huske å pakke

Bodø er en fantastisk by, og området rundt kan friste med dramatiske naturopplevelser og rik historie. Bodø er uten tvil en destinasjon der du vil bruke mye av tiden utendørs, derfor er det viktig å pakke slik at det passer både sesong og planlagte utflukter.

Innimellom slagene er det selvfølgelig hyggelig å slappe av på et moderne og fint hotell, Bodø kan by på mange flotte overnattingsalternativer. Ta en varm dusj, spis en god middag og kos deg med litt avslappende spill og en Unibet Bonuskode – før du planlegger morgendagens eventyr.

Sesongen avgjør alt – også i Bodø

Bodø er ikke akkurat en «syden-destinasjon», men samtidig gjør de alt større klimaforandringene at været ikke alltid er like forutsigbart. Om sommeren kan området oppleve skikkelig fine og varme dager, da de mange strendene rundt Bodø virkelig kommer til sin rett. Samtidig blir det ikke like kaldt om vinteren som i innlandet, men mange av opplevelsene rundt Bodø stiller høye krav til riktig bekledning.

Universitetet Nord har publisert en pakkeliste for studenter som kommer på utveksling, og den er dominert av turklær i forskjellige former, sammen med  gode sko og kamera. Dessuten er faktisk badetøy med på listen, både med tanke på sommersesongen og badstue eller isbading om vinteren.

Det er egentlig en grei oppsummering av det du trenger når du besøker Bodø.

Vær godt forberedt for nye og spennende opplevelser

Bodø befinner seg nord for polarsirkelen, noe som også betyr at det er mange som besøker området for å oppleve enten nordlyset eller midnattssol. Begge disse naturfenomenene legger dessuten til rette for fantastiske fotomuligheter, og det er mange amatørfotografer som tar turen til Nord-Norge. Det arrangeres spesielle turer for å oppleve nordlyset, og det kan være fornuftig å bli med på en organisert tur. Igjen er det varme klær som er viktigst, eventuelt da sammen med kamera.

Saltstraumen er bare en av de flotte destinasjonene rundt Bodø som kan oppleves enten fra båt eller fra kysten, og det arrangeres også en rekke turer dit. Hvis du er dykker kan du selvfølgelig pakke dykkerutstyr, da det er mulig å dykke eller snorkle i strømmene som kan være på opptil 26 knop. Det er selvfølgelig viktig å tenke sikkerhet, så selv for en erfaren dykker er det fornuftig å velge å en organisert tur til Saltstraumen.

Til slutt er det viktig å huske på at Bodø har et rikt kulturliv. Det gjelder både områder som også er naturopplevelser i seg selv, som Kjerringøy, men dessuten sentrum av Bodø. Det kan derfor være greit å ha med et skift som er tilpasset et litt mer urbant miljø – når du skal få et kulturelt avbrekk fra de fantastiske naturopplevelsene.