Noen av de mest undervurderte destinasjonene i Norge

Norge er et fantastisk land å feriere i, men noen ganger kan køen til Lofoten, Trolltunga eller noen av de andre verdenskjente destinasjonene bli litt vel lang. Da kan det være mye hyggeligere å besøke noen av de litt roligere destinasjonene, som kan by på like flotte opplevelser.

Røros – på verdensarvlisten til UNESCO

De aller fleste nordmenn har selvfølgelig hørt om Røros, og det er også en god del turister som tar turen hit. Likevel burde denne fantastiske byen få enda mer oppmerksomhet.

Den sjarmerende trebebyggelsen komplementeres av det som skjer under jorden. Røros ble grunnlagt tilbake i 1644, etter at det ble funnet kobber i området. En varm sommerdag er det derfor mulig å oppleve en kjølig grue før man tar en titt på den imponerende kirken midt i byen.

Stavanger – mye mer enn en oljeby

Det er vanligvis relativt mange cruiseskip som besøker Stavanger, men blant landbaserte turister er det ikke spesielt mange som tar seg tid til å besøke vestlandsbyen. Når man ferierer i Stavanger så er trehusbebyggelsen i Gamle Stavanger noe man bare må se, samtidig som de moderne delene av byen komplementerer historien på en god måte. Et stykke utenfor byen finner man Sverd i fjell, et imponerende kunstverk som bokstavelig talt er sverd i fjell. Husk at det er mulig å ta toget hele veien til Stavanger.

Nord-Norge, men ikke Lofoten

Det er dessverre mange turister som bare tenker på Lofoten når det gjelder destinasjon i Nord-Norge, men det finnes så mye mer. Området Steigen, mellom Narvik og Bodø, er bare et eksempel på et område med mange av de samme kvalitetene som Lofoten – bare uten alle turistene.

Øya Senja er et annet svært godt alternativ i Nord-Norge, i tillegg til hele Vesterålen. Her kan man oppleve hundrevis av små øyer og nydelige kritthvite strender.

Innlandet – Lillehammer og mye mer

Det er selvfølgelig utrolig mange turister som besøker skidestinasjoner som Hafjell eller Sjusjøen på vinteren, men Innlandet har mye å by på året om. Lillehammer er et godt utgangspunkt, med den pittoreske gågaten og utendørsmuseet Maihaugen. Mjøsa er Norges største innsjø, og en tur med Skibladner er en fin måte å oppleve sjøen på.

Når man beveger seg sørover mot Oslo møter man flotte jordbruksområder, og i Hedmark kan man oppleve Sølen. Det høyeste punktet, Midtre Sølen, er på hele 1755 meters høyde.

Hvis man tør å bevege seg utenfor de mest kjente turistdestinasjonene, så vil man oppleve både et roligere tempo og små skjulte perler. Lokale gårdsutsalg og kortreiste råvarer kan by på smaksopplevelser som matcher Maaemo, og en rolig fjord er kanskje noe som overgår operataket eller det kongelige slottet?