Bodø

Stormen Konserthus – kan det erstatte kulturhuset?

Stormen Konserthus har tatt mål av seg til å være den store arvtakeren til Bodø Kulturhus den dagen den gamle aulaen ikke lenger er byens kulturelle storstue. Stormen skal være en plass der mennesker møtes og smelter sammen, samtidig som det skal være et sted der kunst og kultur blir til og formidles til et bredt publikum og med god kvalitet. Det ambisiøse målet er å ta føringen i å utvikle det nordlige Skandinavias kulturelle skatter, og dermed være til glede Vancouver_Symphony_Orchestra_with_Bramwell_Toveyfor Bodø, Nordland, og hele Nord-Norge. Søringer og svensker er også velkomne.

Den viktigste virksomheten i bygget er Nordnorsk Opera og Symfoniorkester. Det er en ung, men profesjonell og ambisiøs organisasjon, et orkester av nomadisk karakter som flakker mellom Bodø og Tromsø og til sammen tilby mer enn 100 forestillinger hvert eneste år. Noen ganger er det fullt symfonioppsett eller store operaer, i andre tilfeller kan det være en oppdeling og mindre ensembler som for eksempel et kammerorkester.

Det mest populære stykket til NOSO den senere tid har vært en hyllest til nordlyset, skrevet av den finske komponisten K. Saariaho. Hun har forsøkt å tenke seg til hvordan nordlyset høres ut, og tenkt seg frem til en symfoni som har fenget mange i Nord-Norge som i Nord-Finland.

Saariaho er selv forbløffet over den store suksessen til dette stykket, fordi hun aldri har arbeidet for å bli noen populær eller folkelig komponist, men heller vært en kompromissløs dyrker av prinsippet om kunsten for dens egen skyld. Nå mistenker hun imidlertid at denne sterke lidenskapen for kunsten har nådd frem til publikum her i Norden.

Hun har latt seg inspirere av måten nordlyset danser og flakker på, og bruker data og programvare til ulike statistiske analyser som hun så bruker som underlag for det materialet hun skriver. Det høres kanskje merkelig ut, men det funker.