Bodø

Fem gode grunner til å besøke Bodø på reisen din gjennom Norge

Det finnes selvfølgelig hundrevis av gode grunner for å besøke Bodø, men det er mange turister som må prioritere hardt på turen sin gjennom Norge. Uansett om du er turist i eget land, eller opplever Norge for første gang, så er det mange landsdeler og byer som konkurrerer om oppmerksomheten. Likevel finnes det mange gode grunner til å faktisk velge å stikke en tur innom Bodø:

Opplev nordlyset

Bodø er et flott utgangspunkt for å oppleve nordlyset, og det er kort avstand til plasser der forholdene er optimale for å oppleve nordlyset uten forstyrrende lys fra bebyggelse. Bare et eksempel er Jakobsbakken i Sulitjelma.

Vær i ett med havet

Bodø ligger offisielt 12 meter over havet, og du kan alltid kjenne på nærheten til havet. Hvis du vil oppleve havet på en enda mer nær måte, trenger du egentlig bare å sette deg i en kajakk og padle ut i havnen. Lenger ut fra Bodø kan du oppleve alt fra strømmene i Saltstraumen, til opplevelser i rib eller på et stand up paddling brett. Dessuten finnes det mange nydelige strender, kanskje ikke helt sydentemperatur i vannet, men likevel en opplevelse.

Opplev høye fjell

Stetind, Keiservarden, Strandåtind og Hamarøyskaftet – det er bare noen av en mengde topper rundt om i området rundt Bodø. Det arrangeres guidede turer til mange av de, noe som også er en forutsetning for at du skal kunne oppleve de på en trygg måte hvis du ikke er en erfaren turgåer og fjellklatrer.

Opplev dyrelivet i nord

Bodø er et godt utgangspunkt for turer både til lands og til sjøs, der du kan oppleve et rikt dyreliv med alt fra havørn til gårdsdyr. Hvis du er interessert av fiske finnes det dessuten rikelig med muligheter for fiske, enten på egen hånd eller som del av en større gruppe.

Flotte kulturopplevelser for alle smaker

Hvis du har fått nok av utendørsaktiviteter, flott natur og kaldt vær, da finnes det også mange ulike kulturopplevelser og museer å oppleve i Bodø og området rundt.

Hamsunsenteret

Hamsunsenteret ligger på Hamarøy, og er det nasjonale senteret for nobelprisvinneren og forfatteren Knut Hamsun.

Norsk luftfartsmuseum

Norsk luftfartsmuseum ligger rett ved flyplassen, naturlig nok, og her kan hele familien oppleve et innblikk i norsk luftfartshistorie.

Nordlandsmuseet

Nordlandsmuseet ligger i sentrum av Bodø, i et av de eldste byggene i byen. Her kan du utforske historien til Bodø og Salten og la deg imponeres av blant annet en stor sølvskatt.

Det finnes altså mer enn nok grunner til å prioritere Bodø, samtidig er det selvfølgelig et stykke unna Sør-Norge. Hvis du planlegger en reise helt nord i Norge, for eksempel opp til Nordkapp, da er det relativt enkelt å legge inn et stopp i Bodø på veien. Hvis du på andre siden skal på en rundreise på Østlandet, kanskje med en avstikker til Bergen eller Trondheim, så må det til litt mer planlegging for å få med seg Bodø. Et alternativ kan være å ta toget fram og tilbake fra Trondheim, da får du dessuten med deg en flott naturopplevelse på veien.